Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

AJANKOHTAISTA

Ilmaisseminaari Parkinsonin tautia hidastavista hoidoista

Parkinson-potilaille, heidän läheisilleen ja  muille asiasta kiinnostuneille järjestetään avoin yleisöseminaari "Kohti Parkinsonin tautia hidastavaa hoitoa" Helsingissä torstaina 4.10.2018 klo 9.30. Tilaisuus on maksuton, mutta matkakuluista vastaa kukin itse.

Ilmoittautumiset 26.9.2018 mennessä täältä.

Lisätietoja seminaarin ohjelmasta ja kimppamatkustamisesta täältä.

(14.9.2018 Anne Tolonen)

Hei sinä työikäinen Parkinsonin tautia, Parkinson+ tai dystoniaa sairastava!

Toivotamme sinut tervetulleeksi ”nuorten” vertaistukiryhmään. Ryhmä kokoontuu noin kerran kuukaudessa eri paikoissa ja erilaisten aktiviteettien parissa. Olet tervetullut tutustumaan ryhmämme toimintaan milloin tahansa. Syyskuussa kuitenkin järjestämme uusille toiminnastamme kiinnostuneille tutustumistapaamisen, joka pidetään Kirskaanniemen nuotiopaikalla Birgitanpolun varrella.

Aika: maanantai 17.9 klo 17

Paikka: Kirskaanniemi, Lempäälä. Vanhalta Hervannantieltä käännytään Koipitaipaleentielle. Risteyksessä on Kirskaanniemen kyltti. Koipitaipaleentien oikealla puolella on parkkipaikka, jossa on kokoontuminen. Voit myös tulla itsenäisesti Kirskaanniemen laavulle. Laavulle johtaa juurakkoinen polku, jossa on välillä pitkospuita.

Ota omat nuotioeväät mukaan.

Lisätietoja voit kysellä sähköpostitse nuorten ryhmän tiedottajalta (tampere.nuoret.parkkikset[at]outlook.com)

(9.9.2018 Anne Tolonen)

Yhteisötanssitreenit alkavat

elokuun lopulla Liikelaiturilla.  Osallistumaan voivat tulla ihan kaikki yhteisötanssista kiinnostuneet yhdistyksen jäsenet.  Ei ole olemassa mitään rajoituksia: jos osaat hengittää, osaat myös yhteisötanssia.  Helppoa kuin heinänteko!  Sinä olet aina parhaimmillasi, kun tulet paikalle.  Tarvitset liikkumiseen sopivat joustavat vaatteet ja luistamattomat sisätossut (ei mielellään lenkkareita) tai paljain jaloin. Myös jarrusukilla voi tanssia, mutta ei tavallisilla.

Syksyn yhteisötansseissa tähdätään esitykseen Sara Hildénin museolle marraskuussa torstaina 22.11 ja sunnuntaina 25.11.  Tansseihin voi osallistua, vaikka ei haluaisi esiintyä.  Esitys tulee pohjautumaan museolla olevaan näyttelyyn ja osallistujien kokemuksiin näyttelystä.

Ohjaaja on Marjo Hämäläinen ja muusikko Eero ”Safka” Pekkonen on mukana sekä tanssitreeneissä että esityksessä.

Ensimmäinen tanssikerta on tiistaina 28.8 klo 14 - 15.15 ja sen jälkeen aina keskiviikkoisin: 5.9,12.9, 19.9, 26.9, 3.10, 17.10, 24,10, 31.10 7.11, 14.11, 21.11 ja 28.11.  Lisäksi tulee vielä esitykseen liittyviä harjoituskertoja museolla erikseen sovittavina aikoina.  Osallistumismaksu 5 € / kerta ja se maksetaan paikan päällä. Maksu sisältää opetuksen lisäksi kaffen ja pullan.  Esiintymisistä ei peritä maksua.

Liikelaiturille voi tulla kahta kautta.  Yliopistonkatu 58 D on osoite ja 1. kerros. Tampere-taloa vastapäätä olevasta porttikongista mennään sisään ja suoraan kohti D-rapun ovea.  Siitä muutama porras ylös ja ovi oikealla.  Esteetön sisäänkäynti Pinninkadun puolelta (Pinninkatu 57) yliopiston Linna-rakennusta vastapäätä porttikongista sisään, ovi heti oikealla, jossa oman "ovikellon" kohdalla lukee Sisä-Suomen tanssin aluekeskus ja jota tarvittaessa painetaan. Sitten käytävää eteenpäin hissiin ja 1 krs.

Tanssitreenit päättyvät aina yhteiseen kaffitteluun kastettavan kera. Jotta kastettavaa riittää kaikille, onkin tärkeää, että saan tiedon osallistujamäärästä.  Siis ole hyvä ja ilmoittaudu tanssimaan jo nyt ensimmäiselle tanssikerralle: hamalainen.marjo@gmail.com tai tekstarilla 0400 422 952 (huom uusi numero!).  Mahdollisiin puhelintiedusteluihin voin vastata rajallisesti, mutta voin soittaa Sinulle kun pyydät sitä tekstiviestillä.

Tule ihmeessä mukaan! Sinua tarvitaan!

Terv. Marjo

(päivitys 19.8.18 I.V.)

Venyttele, rentoudu, voi hyvin - kehonhuoltoa kerran viikossa

Tunnilla saat apua lihasjännitykseen helpoilla, mutta tehokkailla harjoituksilla. Harjoitukset lisäävät liikkuvuutta, parantavat ryhtiä, helpottavat kiputiloja ja rentouttavat.

Venyttelyn ja rentoutusharjoitusten on todistettu laskevan sydämen sykettä ja verenpainetta, vaikuttavan insuliinitasapainoon, aineenvaihduntaan, mielialaan ja tunteisiin.

Venytykset kohdistuvat yksittäisiin lihaksiin tai lihasryhmiin, mutta vaikutukset tuntuvat koko kehossaja vaikuttavat jopa henkiseen hyvinvointiin.

Venyttely vaikuttaa paitsi lihaksistoon myös hermostoon ja sitä kautta aivojen toimintaan. Mielen ja koko kehon rentous sekä liikkuvuus ovat vastapainoa muille toiminnoille.

Erilaisia hengitystekniikoita apuna käyttäen, opitaan löytämään keinoja rentoutumiseen silloinkin, kun on kiire. Tunnilla tehtävistä harjoituksista löytyy apu myös nukahtamisvaikeuksiin ja unettomuuteen.

Tunnilla saat myös hyviä vinkkejä siihen, miten pienet muutokset arjessa vaikuttavat hyvinvointiin ja tulokset huomaat nopeasti. Tunti sopii kaikille, iästä tai fyysisestä kunnosta riippumatta. Harjoitukset on mahdollista tehdä myös tuolilla istuen.
Tervetuloa mukaan!

Missä: Tampereen pienteollisuustalo, Yliopistonkatu 58 b, 6. kerros

Milloin: to 6.9.2018 alkaen klo 14.30-15.30

Mitä maksaa: syyskausi (13 kertaa) 55 €

Lisätiedot ja ilmoittautumiset: Tiina Hakio, puh. 0400 428 096, sähköposti: tiina.hakio(at)hapetin.fi

HUOM! Tunti on Tiina Hakion ja Pirkanmaan munuaisyhdistyksen järjestämä, mutta nyt siis myös Tampereen Parkinson-yhdistyksen jäsenille tarjotaan osallistumismahdollisuutta. Toivottavasti mahdollisimman moni käyttää tilaisuuden hyväkseen, sillä tunti on todella hyvä ja Tiina aivan ihana ohjaaja.

(päivitetty 15.8.2018 A.Tolonen)

Keilakerhon yhteyshenkilö vaihtunut

Tampereen Parkinson Bowling -kerhon uusi yhteyshenkilö on Jorma Hytönen.

Sähköposti: jorma.hytonen(at)nic.fi

(päivitetty 15.8.2018 A.Tolonen)